MOJE GALERIE

Haft, szydełko...


Dzianina, frywolitka...


WYBRANE POSTY

Swobodne haftowanie
- zapraszam


Częstuję - rozdaję
Zapraszam


Zabawa - zapraszam


10 lat Bloxa - życzenia


Czapka łatwa


Plaster miodu


Pompony, pomponiki


Prawie kropki


Raglan bez problemu


Sposoby zszywania


Sweterek w kawałku


Buciki zapinane


Napinanie serwetki


Problem z długą żyłką


Buciki w prążki


Stabilizacja dzianiny


ZAMIAST WYRÓŻNIENIA
zostaw bezcenny komentarz




POMAGAJMY







ZABAWY BLOGOWE

















INNE




Liczniki na stonę




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Lubię splatać oczka przy pomocy drutów i wiązać węzełki czółenkami
Blog > Komentarze do wpisu

Jak poradzić sobie z raglanem

W odpowiedzi na kilka listów, przygotowałam tę notkę i mam nadzieję, że wykonanie raglanu przestanie być problemem.

W przypadku raglanu, górna część rękawa (od pachy) ma kształt stożkowaty. Taki sam kształt mają podkroje pach przodu i tyłu swetra.

rysunek raglanowego rękawa

Od szerokości rękawa na linii podkroju pachy, zależy prawidłowa długość rękawa.
Połowa szerokości rękawa na wysokości pachy tworzy prostokąt składający się z trzech kwadratów o bokach równych tej wartości (w przykładzie wynosi 15cm).
Miara ta pomnożona przez 2 stanowi długość rękawa od dolnego brzegu do podkroju pachy (czyli 2 dolne kwadraty).
Trzecia część prostokąta, czyli kwadrat nr 3, obejmuje pachę i ramię - w tym kwadracie formujemy raglan.

Aby odpowiedzieć sobie na pytanie: "ile oczek i co ile rządków należy gubić oczka dla uzyskania odpowiedniego raglanu?", wykonujemy proste obliczenie.

Liczymy, ile rządków przypadło na połowę wykonanej długości rękawa oraz ile oczek przypadło na pół szerokości rękawa na wysokości pachy.
Odejmujemy ilość oczek przypadającą na szerokość 5cm. Część z tych oczek zostanie zakończonych w pierwszym rządku podkroju pachy, na co przypada 3cm, druga część oczek będzie zakończona w ostatnim rządku (szer. 2cm), tworząc część podkroju szyi.


Teraz pozostaje tylko podzielić ilość rządków przez ilość pozostałych do zgubienia oczek.
Wynik dzielenia określi w przybliżeniu, co ile rządków należy zgubić jedno oczko z jednego brzegu raglanu.

W zależności od całkowitej długości rękawa (tj. od nadgarstka poprzez łokieć do szyi), pozostałe 2-3cm wykonujemy prosto lub gubimy jeszcze po 1 oczku.

Do miejsca podkroju pachy, rękaw raglanowy wykonuje się w taki sam sposób, jak tradycyjny dopasowany.

Ukos raglanu uzyskujemy zamykając oczka w sposób systematyczny, a można to zrobić na dwa podstawowe sposoby:
1)  w każdym rzędzie gubimy po jednym oczku brzegowym - zawsze na początku albo na końcu rządka,
2)  gubimy po dwa oczka brzegowe, w co drugim rzędzie (nieparzystym) - jedno oczko na początku i jedno na końcu tego samego rządka.

Uwaga!
Przy tworzeniu raglanu należy pamiętać, że grubość włóczki wpływa na częstotliwość gubienia oczek brzegowych - gdy włóczka jest gruba, oczka gubimy rzadziej, np. w każdym 3, 5 lub 7 rządku.
Zaś częstotliwość gubienia oczek ma znaczący wpływ na skos raglanu. Im częściej gubimy oczka, tym kąt pochylenia brzegu raglanu jest ostrzejszy, a wysokość podkroju pachy zmniejsza się.

Należy też pamiętać, że skosy rękawa oraz przodów i pleców muszą być jednakowe, aby charakterystyczne punkty połączenia elementów wyrobu zbiegały się podczas zszywania.
rysunek elementów swetra

Litery wskazują miejsca połączeń elementów swetra (na rys. są to: rękaw i przód).

Bardziej wprawione osoby, mogą wykonać raglan ozdobny, gubiąc oczka w sposób fantazyjny w odległości kilku oczek od brzegu.
Na pasku raglanu można stosować dowolne sploty ażurowe lub plastyczne.

Oto kilka przykładów brzegów raglanowych - na jednej próbce wykonałam dwa różne sposoby:

1
- zwykły - oczko 2 i 3 przerobione razem na prawo, w co drugim rządku. Z lewego boku należy przed oczkiem brzegowym przerobić dwa oczka razem jak przekręcone.

2
- 5 oczek od brzegu, co 5 rządek, przerabiane są 3 oczka razem w lewo (jak przekręcone). Z prawego brzegu 3 oczka przerabia się razem na prawo.

brzegi raglanu

3 - ten raglan tworzy się w dwóch kolejnych rządkach.
Skos raglanu zależy od częstotliwości gubienia oczek (patrz Uwaga!) - na próbce oczka gubione są co drugi rządek - biorąc pod uwagę rządek 1, a rządek 2 wykonuje się automatycznie w swojej kolejności..
Pasek powstał w wyniku zastosowania odpowiedniego układu oczek.
1 rz. -(prawa strona roboty) bok prawy : o. brzegowe, 2 o. prawe, 1 o. lewe, 2 o. prawe, 2 o. razem przerobić jako lewe; bok lewy - na końcu rządka, przed oczkiem brzegowym, 6 oczek przerobić w następującej kolejności: 1 o.lewe, 2 o. prawe, 1 o. lewe, 2 o. prawe.
2 rz. - (lewa strona roboty): o. brzegowe, 2 o. lewe, 1 o. prawe, 2 o. lewe, 2 o. razem przerobić jako prawe; na końcu rządka, przed oczkiem brzegowym, 6 oczek przerobić jak schodzą z drutu, czyli 1 o.prawe, 2 o. lewe, 1 o. prawe, 2 o. lewe.

4 - prosty ażurek . W co drugim rządku wykonany został narzut i tuż za nim przerobione 3 oczka razem (jak przekręcone). Z prawego brzegu najpierw należy przerobić 3 oczka razem na prawo, tuz za nimi wykonać narzut.

brzegi raglanu

czwartek, 15 lutego 2007, splocik

Polecane wpisy

Komentarze
2007/02/16 10:48:12
Dziękuję Splociku, może po takiej szkole odważę się zrobić sweterek raglanowy.
Pozdrawiam
Gosia
-
2007/02/16 15:12:04
Gosiu - bardzo proszę. Jeśli napotkasz na jakieś trudności - po prostu napisz.
Pozdrawiam ciepło.
-
2007/02/17 09:53:54
Świetny opis! Dziękuję!
-
2007/02/17 22:05:40
Mój pierwszy raglan czeka od lat 5 na sprucie - nie miałam tak dobrego opisu !!!!
-
2007/02/19 08:53:37
A skąd Ty u licha wiedziałaś, że właśnie grzebię w literaturze i szukam jakiegoś sensownego opisu wykonania reglanu?
Twój opis jest rewelacyjnie prosty i zrozumiały. Swetry reglanowe bardzo mi się podobają, ale ze względu na brak wiedzy teoretycznej w tym zakresie -takowych nie robię (raz zrobiłam i mi się nie udał). Dzięki za opis i czas, który poświęciłaś, żeby ten opis przygotować.
Pozdrawiam serdecznie
-
2007/02/19 18:49:39
Fisilla - cieszę się, że opis jest zrozumiały.

Larysan - jest mi niezmiernie miło, że dzięki mojemu opisowi będziesz mogła poprawić swój sweter.

Moteczku - widzisz, ja mam tak zwany siódmy zmysł i pewne rzeczy wyczuwam przed czasem. Tym razem jednak wykonanałam opis na prośbę kilku osób, które w mailach zadawały mi wiele pytań związanych z raglanem.

Pozdrawiam ciepło.
-
Gość: vrana, *.aster.pl
2009/01/10 21:45:07
życie Pani ratuje tym opisem! :) ja mam jeszcze tylko jedno pytanie, zapewne banalne.. może na przykładzie wzoru drugiego, bo tam najlepiej to widać: to, że oczka, które tworzą krawędź, są pod kątem, to efekt samoistny, czy są one przekręcane lub modyfikowane w inny sposób przy przerabianiu?
-
2009/01/11 15:21:43
Vrana - miło mi, że mnie odwiedzasz :)
Żadne pytanie nie jest złe i pytać trzeba.
Oczka układają się pod kątem w efekcie gubienia oczek ciągle w tej samej odległości od brzegu, np. zawsze gubione jest oczko 6 z 7.
Aby uzyskać taki sam efekt z obu boków trzeba postępować tak, by z jednej strony (na początku rzędu) przerabiać te dwa oczka razem na prawo, a na końcu rzędu tak jak oczko zgubione w lewo [zdjąć 7 od końca oczko na lewy drut, przerobić 6 od końca na prawo i przeciągnąć zdjęte oczko (7) na oczko przerobione (6)].
Mam nadzieję, że nie zamotałam i wyjaśnienie jest zrozumiałe.
Pozdrawiam ciepło.
-
Gość: vrana, *.aster.pl
2009/01/15 02:20:24
przyjemnością jest odwiedzanie tak przydatnego bloga i wykorzystywanie pomocnej jego Właścicielki ;) opis słowny już nawet ułożył mi się wizualnie w głowie, obym tylko nie zapomniała tego widoku, zanim się zabiorę za sweter ;) a jakby co, to stronę mam w zakładkach, będę wracać :)
pozdrawiam i dziękuję niezmiernie!
-
Gość: Pika, *.neoplus.adsl.tpnet.pl
2009/04/05 14:53:19
Naaaareszcie! Trafiłam na sensowne i proste wyjaśnienie robienia raglanu. Przed laty coś tam robiłam, teraz wracam do drutów i szydełka. Raglan do była wyższa szkoła jazdy, której nigdy nie opanowałam. Teraz widzę, że chyba mi się uda. Wielkie dzięki.
Pozdrawiam serdecznie, będę zaglądać.
-
2009/04/05 20:35:18
Vrana - dziękuję za sympatyczne słowa :) Jestem ciekawa, jak poradziłaś sobie z raglanem i czy sweter już gotowy?

Pika - dzięki za miłe słowa :) Czy Twoje dzieła można gdzieś zobaczyć? Ciekawa jestem efektu raglanowego swetra Twojego autorstwa :)

Pozdrawiam ciepło.
-
Gość: Pika, *.neoplus.adsl.tpnet.pl
2009/04/15 23:33:09
Splociku, niestety jeszcze nie mam czym się pochwalić. Moje wyroby albo "zdarły się" na właścicielce, albo na członkach rodziny. Nie robiłam nic od kilkunastu lat! Teraz ponownie druty i szydełko chwyciły mnie za serce. Narazie w zamotane i inter-foxie zamówiłam dzianiny i akcesoria. Czekam na przesyłki i zacznę dziergać. Z czasem, mam nadzieję, że założę blog i umieszczę zdjęcia. Pomysłów sporo, gorzej z czasem. No cóż, wszystko przede mna. Twój blog mam pod ręką i będzie mi służył wskazówkami. Dzięki serdeczne.
Pozdrawiam drucikowo i cieplutko
Pika
-
2014/01/18 09:46:21
Pika - daj znać, co się u Ciebie dzieje na drutach?
Pozdrawiam ciepło.
-
2014/01/23 19:48:59
Splociku, mam takie pytanie, chcę zrobić sweterek dla mojego rocznego synka z włóczki KOTEK 300m/100g na drutach nr3. Potrafię zrobić do miejsca gdzie należy zacząć pod kroje na pachy, nie mówiąc o szyi.. Opierając się na rysunku gdzie pokazany jest reglanowy rękaw i pół korpusu, chciałabym Cię zapytać ile oczek powinnam zrzucić na pachę (odcinek BC) i jak utrzymać skos reglanu? Od razu powiem że nigdy mi jeszcze nie wyszedł żaden sweterek nie ważne jakim sposobem go robiłam. Do pachy wszystko pięknie, a pod kroje totalna katastrofa.. ratunku..
-
2014/01/25 20:41:48
Neyemeth - w przypadku dzieci 1-3 lat podkrój pachy ma szerokość 1-1,5 cm.
Zatem Ty powinnaś zakończyć na pachę tyle oczek, ile przypada na 1 cm, co łatwo policzysz w wykonanej już części dzianiny.
Jak utrzymać skos raglanu (?) - to podałam w powyższej notce.
Przejrzyj całą kategorię "Podstawy dziania", a znajdziesz tam też notkio innych podkrojach, w tym także o wykonaniu podkroju szyi.
Napisz jak wyszedł sweterek albo przyślij fotkę mailem.
Pozdrawiam ciepło.
-
Gość: Joana, *.neoplus.adsl.tpnet.pl
2014/02/06 17:42:08
Jesteś na prawdę wspaniała za ten opis raglanu i dodawanie oczek (bez dziurek(! :))
Serdecznie dziekuję. Z pozdrowieniami - Joana
-
2014/02/09 11:56:44
Joana - jest mi bardzo miło, że moje opisy pomogły Tobie w robótkowych pracach.
Pozdrawiam ciepło.
-
Gość: Marzena, *.dynamic.chello.pl
2014/11/13 21:35:06
splociku, proszę o poradę - po wielu, wielu latach wróciłam do dziergania. Jako pierwsze zadanie mam zrobić sweter w kocie pasy dla córki (mają przedstawienie w szkole :-)) Nieważne, grunt że dłubię dość grubą włóczką, drutami nr 10 i dojechałam do miejsca, w którym mogłabym zacząć myśleć o raglanie. I tu mam problem, bo nie wiem jak policzyć ile oczek powinno mi zostać z przodu i z tyłu swetra, a jak dojdą jeszcze rękawy, to jak duży będzie ten dekolt... Ma być raczej szeroki, łódkowaty. Pytanie nr 2 to czy robić w tym przypadku podkrój szyi? Same dylematy, więc robota stanęła, a termin przedstawienia zbliża się nieuchronnie.... Doradzisz?
-
2014/11/14 20:02:23
Marzeno - 1. przeczytaj, proszę, dokładnie całą notkę, bo ja za Ciebie nie policzę, a moje uwagi są wskazówkami, jak należy do tego liczenia zabrać się. Powinnaś zmierzyć szerokość dzianiny, którą wykonałaś, zmierzyć jaka ma być szerokość w miejscu, gdzie chcesz by był dekolt, policzyć ile masz oczek na drucie i dalej (ile oczek, co ile rządków gubić) liczyć według wskazówek, które podałam w notce.
2. Zamiast robić wyokrąglony dekolt, możesz na odpowiedniej długości zakończyć przód i tył prosto w jednym rządku, a raglan rękawów dostosować odpowiednio do długości raglanu przodu i tyłu sweterka.
Mam nadzieję, że zdążysz zrobić sweterek na czas.
Pozdrawiam ciepło.
-
Gość: Marzena, *.dynamic.chello.pl
2014/11/15 21:12:30
splociku, dziękuję za porady :-) Plecy skończyłam, teraz zabrałam się za przód. Następnym razem porwę się na sweter robiony na okrągło, bo takie też widziałam (ale na razie dla mnie to wyższa szkoła jazdy....)
-
Gość: , *.dip0.t-ipconnect.de
2015/06/16 11:59:38
Witam serdecznie i bardzo dziękuje za cenne rady,jednak zawsze byłam przekonana ,ze robiac reglan nie spuszczamy pod pachą a jednak człowiek uczy sie do konca życia,czyli kiedy spuscimy iles tam oczek pod pache nalezy zaczac suszczac reglan czyż tak?Dziekuje za cenne rady Mam Ciebie w zakładce i jestes mi pod ręka ,dziekuje.L
-
2015/06/16 15:30:27
Marzeno - przepraszam, że dopiero teraz, ale umknął mi Twój komentarz.
Jeśli jednak tu zajrzysz, to wiedz, że miło mi, iż moje rady komuś się przydają. :)
Mam nadzieję, że przez ten czas powstało coś robione na okrągło.
Pozdrawiam ciepło.
-
2015/06/16 15:37:27
Miła L - tak, człowiek uczy się przez całe życie, mimo, że kiedyś przestaje chodzić do szkoły. :)))
Cieszę się, że moje podpowiedzi komuś się przydają. Tak, pod pachy spuszczamy kilka oczek - to sprawia, że pod pachą nie robi się grubo od dzianiny.
Potem formujemy raglan według wyliczenia.
Chętnie zobaczyłabym Twoje wyroby - czy prowadzisz blog?
Może napisz do mnie maila - będzie mi miło.
Pozdrawiam ciepło.
-
Gość: , *.dip0.t-ipconnect.de
2015/06/16 19:47:08
Witam Cię serdecznie .Nie nie prowadze Bloga ,ale myśle,że będę do Ciebie czesto pisała ,moze raczej maile,bo jeszcze nie jestem az tak sprawna w robótkach jak Ty.Potrafie obsługiwac się szydełkiem,drutami ,ale obliczenia jak,gdzie,ile spuszczac dodawac to już dla mnie problem.Kocham raczej druty i chce wyrabiac tak piekne rzeczy jak Ty i inne panie,ale potrzebuje pomocy i takich porad jakie Ty nam udzielasz.Oj co bym dała ,abym opanowała to obliczanie co do czego....Pozdrawiam serdecznie.Mam prosbe abys jak mozesz rzuciała mi jaka dużą łatwa serwetke (schemat )robiona na drutach i moze ten biały azurowy szaliczek,jest piękny i widze nietrudny Leokadia
-
2015/06/23 07:48:37
Leokadio - dziękuję za miłe słowa. :) Poruszałam gdzieś tu sposób obliczania, oczek, rządków, ale jeśli masz jeszcze jakieś pytanie, to napisz do mnie - adres jest w zakładkach na dole. Schematów nie publikuję, a te, które są w blogu, to były wyjątki.
Pozdrawiam ciepło.
-
Gość: ervena, *.neoplus.adsl.tpnet.pl
2015/11/07 00:52:39
Witaj Splociku ! Bardzo się cieszę ,że znowu mogę podziwiac Twoje piekne prace , czytać cenne rady na Twoim rewelacyjnym blogu . Pozdrawiam bardzo serdecznie !!! ervena :D
-
2015/11/07 11:36:05
Ervena - dziękuję :)
Jakże miło że odezwałaś się, mam nadzieję, że będziesz częściej.
Pozdrawiam ciepło.
-
Gość: wrzosiec, *.neoplus.adsl.tpnet.pl
2016/01/31 15:41:04
Przeczytałam 2 razy. Niby jasne. To teoria, a praktyka pokaże co z tego zapamiętałam. Bo jeden reglan mi nie wyszedł. Czeka na sprucie. Zrobię próbkę i polecę wg Twojego opisu. Wydaje sie (teoretycznie). że bardziej łopatologicznie się juz nie da.
Dziekuję za opis. Dziś prucie. Pozdrawiam serdecznie.
-
2016/01/31 16:32:54
Wrzosiec - często wydaje się, że niby jasne, ale w praktyce trzeba weryfikować.
Wszystko zależy od grubości włóczki i drutów. Najlepiej zrobić próbkę i obliczenia.
Bardzo przydaje się forma z papieru - w wielu przypadkach to potwierdziło się.
Gdybyś miała jakieś pytanie, to napisz w mailu.
Pozdrawiam ciepło.